Musica Barcensis - 2019 - 24 August - Vulcan

Trio AVENTD’ANCHES

Ora: 18.00

Locația: Biserica Fortificată Vulcan

Intrarea la concert este gratuită

Trio Aventd’anches

Gabriel Grămesc – oboi baroc, oboi modern

Elena Veronesi – clarinet modern

Max Braisch – fagot baroc, fagot modern

 

Trio-ul de suflători Aventd’anches își propune explorarea câtorva “etape” din istoria acestui format instrumental cameral mai puțin cunoscut. Într-un concert relativ scurt (aprox. 1 ora), moderat de înșiși instrumentiștii ansamblului, vor fi explorate instrumentele în formația de trio, duo și solo, cât si într-o ordine cât de cât cronologică a parcursului istoric al instrumentelor. Reprezentând sufletul partidei de suflători într-o orchestră simfonică, oboiul, clarinetul și fagotul fascinează prin multitudinea de afecte și caractere pe care le pot exprima. Această versatilitate este reprezentată și de componența grupului – internațională, cosmopolită, europeană:

Elena Veronesi, clarinetistă italiancă, și-a încheiat primul ciclu de studii superioare la Conservatorul ”G.B.Martini” din Bologna, după care și-a continuat studiile cu Giovanni Riccucci și Calogero Palermo în Italia, iar studiile masterale (2016) și postmasterale (2018) la Universitatea Mozarteum din Salzburg, cu profesorii Alois Brandhofer (Filarmonica din Berlin) și Andreas Schablas (Opera de stat bavareză). Pe lângă experiența de orchestră dobândită prin colaborări cu instituții precum Teatrul ”San Carlo” din Napoli, Orchestra Arenei din Verona sau Orchestra ”Filarmonica Națiunilor”, sub batonul unor dirijori ca Juraj Valcuha, Justus Frantz, Donato Renzetti sau Daniel Oren, Elena își dedică mare parte din timp organizând și implicându-se în proiecte de muzică de cameră. Printre realizările din acest domeniu se numără Premiul I la concursul internațional ”e-Muse” din Grecia, Premiul II la concursul internațional ”ENKOR”, Germania și locul IV la concursul internațional de muzică de cameră din Plovdiv, Bulgaria. În 2018, s-a numărat printre finaliștii Concursului Internațional Brahms din Austria. În calitate de solist a câștigat Premiul II al concursului internațional ”AudiMozart!” din Italia.

Gabriel Grămesc și-a încheiat studiile de licență în interpretare muzicală cu specializarea oboi la Academia de Muzică ”Gheorghe Dima” Cluj-Napoca la clasa Prof. Univ. Dr. Aurel Marc. Studiile masterale le-a continuat la Universitatea Mozarteum din Salzburg (2015) la clasa Prof. Günther Passin și Ralf Ebner, după care a început o specializare pe instrumente istorice (oboi baroc si clasic) la aceeași universitate în clasa Prof. Alfredo Bernardini.

În timpul studiului, Gabriel a dobândit o experiență consistentă în formații de muzică de cameră (în special muzică barocă) cât și ca instrumentist de orchestră. Printre numeroasele colaborări cu orchestre se numără: Filarmonica Transilvania, Opera Română Cluj-Napoca, Filarmonica Banatul, Orchestra Radio București, Orchestra Națională de Tineret, Salzburg Orchester Solisten (AU), Ensemble Mattheus (FR), Universität Mozarteum Simfonieorchester, ș.a. În urma specializării pe oboiul baroc, și-a făcut intrarea pe scena muzicii vechi în ultimii trei ani cu ansambluri ca Salzburger Bachgesellschaft (AU), Capella Cracoviensis (PL), Camerata Consort Salzburg (AU), L’Arpa Festante, (DE), Ensemble Concerto München (DE), Orchester 1756 Salzburg (AU), Hofkapelle München (DE), La Banda (DE), Mozarteum Universität Barockorchester (AU), Capella Salisburgensis (AU), Bach Festival Orchestra (CZ) ș.a. În prezent, Gabriel se concentrează pe dezvoltarea carierei sale de instrumentist liber-profesionist, abordând un repertoriu cât mai divers și încercând să interpreteze muzica fiecărei epoci stilistice cu instrumentarul ei aferent, într-un mod cât mai “informat din punct de vedere istoric”.

Maximilian Braisch şi-a început educaţia muzicală şi studiul fagotului în oraşul său natal Berlin, iar liceul și studiile universitare le-a parcurs în mare parte la Sibiu, respectiv Cluj. A trecut de-a lungul anilor prin şcoala unor diferiți fagotişti şi muzicieni din România și Germania, cei mai însemnaţi de până acum rămânând profesorii B. Barabás (Cluj-Napoca) şi Diego Chenna (Freiburg). În domeniul instrumentelor istorice s-a specializat la institutului de muzică veche din Trossingen (2014-2018), la clasa Prof. Katrin Lazar, dar şi prin cursuri de măiestrie cu Christian Beuse, Javier Zafra ş.a.

Activitatea sa ca muzician de ansamblu a cunoscut până acum apogeuri în formaţiile Avocado (anii 2009/10, Sibiu), Archefagt (premiul 2 la concursul Stravaganza, ed. 2013), MarMor (clarinet şi fagot – activitate actuală intensă), Quarto d’Oro (ansamblu clujean de muzică veche, Premiul I, La Stravaganza 2015), Trifoi (pe instrumente de suflat din epoca clasică), iar pe de altă parte în orchestre (ex. Mannheimer Philharmoniker, Les Arts Florissants), dar şi ca solist cu diferite orchestre (concerte de A. Vivaldi şi J. B. Vanhal).

Începutul prieteniei dintre cei trei instrumentiști a avut loc la Cluj (Gabriel și Maximilian) și la Salzburg (Gabriel și Elena). Ciclul de concerte din Transilvania reprezintă pentru Trio-ul Avantdanche celebrarea și explorarea muzicii unei Europe vechi, bogate cultural, fără hotare, sub semnul prieteniei dintre națiuni si mai ales al muzicii care unește. Pentru Gabriel și Maximilian, Ardealul este o mică reflecție a acestei Europe, iar bucuria reîntoarcerii, uniți prin muzică, este cu atât mai mare în măsura în care pot să aducă un pic din această Europă acolo unde ei se simt cel mai ”acasă”.

Programul concertului:

  1. Johann David Heinichen (1683 – 1729) – Sonata pentru oboi și fagot în do minor, S.277 (a=415Hz, oboi și fagot baroce) 
  2. Igor Stravinsky (1882 – 1971) – 3 Piese pentru clarinet solo (1919)
  3. Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791) – 5 Divertimenti, K.Anh.229/439b: No. 2 în si bemol major (1802)
  4. Jacques Ibert (1890 – 1962) – 5 Pièces en trio.
  5. Stan Golestan (1875 – 1956) – Petite suite bucolique (trio)
Top