Musica Barcensis - 2019 - 27 Iulie - Râșnov

Ensemble Olivastro (HU) & István Csata (RO)

Ora: 19.00

Locația: Biserica Evanghelică Râșnov

Intrarea la concert este gratuită

Broken Musickemuzică de consort din epoca elisabetană

Ensemble Olivastro (Budapesta):

Dóra Haraszti – flaute drepte

Dóra Király – flaute drepte

Aranka Kővári – flaute drepte

István Csata – viola da gamba (Cluj-Napoca)

Invitat – actorul Vlad Ivanov – lectură

 

 

Regina Elisabeta I se desfăta adesea în compania muzicii. Muzicienii, grupați în consorturi (termen nu întâmplător similar franțuzescului concert sau italienescului concerto), înfrumusețau viața de zi cu zi în Regatul Angliei din acea perioadă. Ansamblurile muzicale erau alcătuite din instrumente de diferite mărimi, fie din aceeași familie (whole consorts), fie din familii diferite (mixed sau broken consorts, pentru că interpretau… broken music), ceea le oferea interpreților libertatea de a alege instrumentația pentru partiturile care, în cazul muzicii de consort, nu specificau o soluție anume. Muzica engleză a secolului al XVI-lea și două familii de instrumente își dau concursul în cadrul concertului Broken Musicke (un arhaism din engleza vremii): pe de o parte, încântătoarele flaute drepte renascentiste, cu sunete penetrante, mai strălucitoare decât ale urmașelor sale baroce, iar, pe de altă parte, deliciile violei da gamba, cu arcuș delicat și timbru grav. Împreună, cei patru instrumentiști creează un melanj între sonoritățile celor două familii de instrumente pentru a dezvălui, separat, dar și și laolaltă, câteva pagini muzicale din înfloritoarea perioadă a Renașterii engleze (William Byrd, John Dunstable, Thomas Morley, Matthew Locke, Tobias Hume), în care modernul motto „uniți prin diversitate” s-ar fi oglindit, fără îndoială, în viața muzicală într-o măsură mult mai mare decât în viața comunitară de azi…

Subliniind spiritul transcendent și eteric, aproape imaterial, al muzicii, fiecare dintre cele trei module ale concertului (consortul de flaute drepte, piesele pentru viola da gamba și consortul mixt) este prefațat cu fragmente din Dialogurile cu îngerii ale filosofului ermetic englez John Dee, din aceeași perioadă (sec. XVI).

Olivastro este un măslin sălbatic. El supraviețuiește peste secole, pătrunde adânc în sol, suportă lipsa apei, crește încet, imprevizibil, dar, în cele din urmă, rodește măsline, din care se produce ulei.

Ansamblul Olivastro a fost fondat în 2017, la Budapesta. Legăturile dintre cele trei membre ale sale sunt, însă, mult mai vechi: Dóra Király și Dóra Haraszti se cunosc de mai bine de 10 ani, au studiat împreună la Leipzig, după care au pornit pe cărări muzicale foarte diferite, cântând împreună din când în când, de-a lungul anilor, mai ales în formula de consort de flaute drepte. Aranka Kővári a luat lecții cu Dóra Haraszti în 2015-2016. Ideea de trio a apărut cu ocazia unui concert pentru prieteni, în februarie 2016, în colaborare cu constructorul de flaute drepte Endre Pásztor. Treptat, cele trei muziciene au lucrat împreună într-un mod mai concentrat, astfel încât a luat naștere ansamblul. Primele concerte oficiale au avut loc la Cluj-Napoca și la Festivalul Muza Fest Zalău (2017). Următoarele concerte au avut loc la Budapesta și Szeged (Ungaria). Ansamblul Olivastro se concentrează asupra muzicii din secolele XIV-XVI, în special, din vremea lui Guillaume Dufay, sfârșitul perioadei Ars Nova și începutul Renașterii. Scopul ansamblului este de a experimenta, de a intra în dialog și de a transmite ideea de ordine profundă care se găsește în interiorul acestei muzici, atât de necesară în zilele noastre.

István Csata a fost elev al Liceului de Artă „Nagy István” din Miercurea Ciuc și a absolvit Academia de Muzică „Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca, secția de contrabas, în prezent fiind membru al Orchestrei Filarmonice de Stat „Transilvania” din Cluj-Napoca. A început studiul muzicii vechi și al instrumentului viola da gamba ca autodidact, iar ulterior, sub îndrumarea profesoarei Ilse László-Herbert, a ajuns la performanță. A participat la cursurile de măiestrie din cadrul Facultății de Muzică din Geneva, la clasa de viola da gamba a profesorului Guido Balestracci și la clasa de muzică de cameră și basso continuo a profesorului Pierre-Alain Clerc. A frecventat mai multe cursuri de muzică de cameră și de viola da gamba solo, sub conducerea interpreților Bruno Cocset, Hervé Douchy, Mira Glodeanu, Jan De Winne și Françoise Lengellé. A colaborat cu numeroase formații de muzică de cameră din țară și din străinătate: Ausonia (Bruxelles), Il Gardellino (Bruges), Chanterelle (Cluj-Napoca). Este membru fondator al formațiilor de muzică barocă Fonte di Gioia și Sectio Aurea.

Programul concertului:

“Broken Musicke”

  1. John Dee (1527 – 1608) – Introducere la dialogurile cu îngerii
  2. Tobias Hume (1579–1645) The Spirit of Gambo (viola da gamba solo)
  3. John Dee – Primul dialog
  4. Thomas Morley (1557/1558–1602) – In Nets of Golden Wyres
  5. Thomas Morley – Miracolous love’s wounding
  6. John Dee – Al doilea dialog
  7. William Byrd (1543–1623) – Songs of sundrie natures (7 Psalmi)
  8. John Dee – Al treilea dialog
  9. Tobias Hume – Farewell to love (viola da gamba solo)
  10. Giovanni Bassano (1561–1617) – Fantasia
  11. Andrea Gabrieli (1533–1585) – Ricercata a quattro
  12. John Dee – Al patrulea dialog
  13. John Cooper (c.1570–1626) – Farewell my joy
  14. William Cornish (1465–1523) – Oh Robin, gentle Robin
  15. Elway Bevin (1555–1638) – Browning
  16. John Dee – Al cincilea dialog
  17. John Dowland (1563–1626) – Toss not my soul
  18. John Dowland – Lend your ears
  19. John Dowland – Flow not so fast, ye fountains
Top