Musica Barcensis - 2022 - 28 August - Vulcan

Zagreb String Quartet

Ora: 17.00

Locația: Biserica Evanghelică Fortificată din Vulcan

Intrarea este liberă.

Fondat ca primul ansamblu permanent și profesional de acest gen pe scena muzicală croată, Zagreb Quartet a susținut primul lor concert pe 25 aprilie 1919. Membrii la acea vreme erau Václav Huml, prima vioară, Milan Graf, a doua vioară, Ladislav Škatula (mai târziu Miranov) , violă și Umberto Fabbri, violoncel – toți profesori la conservatorul din Zagreb. În primele două decenii, mulți muzicieni au trecut prin cvartet (Jan Prybyl, Jan Holub, Francis E. Arány, Dragutin Aranyi, Zlatko Topolski, Stjepan Šulek, Aleksandar Szegedi, Ljudevit Dobronji…), care a luat deja vârfuri. standarde de performanță, făcând până astăzi coloana vertebrală a muzicii Zagrebului și a cvartetului croat. În primele etape, Cvartetul a format un repertoriu muzical larg, variind de la muzică clasică precum Hayden, Mozart, Beethoven, Brahms și așa-numitul repertoriu de cvartet de fier, până la compozitori contemporani cu un accent deosebit pe compozitorii croați. În spectacolele lor au fost incluse în mod regulat lucrări ale lui Božidar Širola, Josip Štolcer Slavenski, Milko Kelemen, Marko Ruždjak, Frano Parać, Dubravko Detoni și mulți alții. În sezonul 1930 – 1931, membrii au pornit în primul lor turneu internațional în Republica Cehă și Germania, câștigând recenzii măgulitoare și adesea denumiți „celebrii”. Spectacolele regulate în Croația și în turneele internaționale le-au marcat existența până în prezent. În afara Europei, au susținut multe turnee în Statele Unite, fosta Uniune Sovietică, Rusia, Canada, Australia, Noua Zeelandă etc. Cooperarea cu alți muzicieni solo proeminenți începe, de asemenea, în faza lor incipientă. Prima perioadă a Cvartetului Zagreb s-a încheiat cu cel de-al Doilea Război Mondial, un nou capitol începând în 1954 datorită inițiativei muzicienilor din Cvartetul Academic de Coarde (Akademski gudački kvartet) – Josip Klima, Tomislav Šestak, Dušan Stranić, Zvonimir Pomykal. Tocmai violonistul Josip Klima a fost cel care, cu scurte întreruperi, a condus cvartetul în următoarele două decenii până în 1987, urmat de Zlatko Balija, Edo Pečarić și Đorđe Trkulja. Alți violonişti au fost Zlatko Balija, Edo Pečarić, Nikola Jambrošić, Ivan Kuzmić și Marija Cobenzl, violiştii Dušan Stranić i Daniel Thune și violonceștii Fred Kiefer și Josip Stojanović. Cea mai lungă experiență de a cânta în cvartet, o perioadă de 37 de ani, îi aparține violonistului Ante Živković. (Muzicologul Hana Breko a evidențiat două formații principale în timpul celei de-a doua etape, primul fiind Josip Klima, Zlatko Balija, Dušan Stranić și Fred Kiefer, iar al doilea Josip Klima, Ivan Kuzmić, Ante Živković și Josip Stojanović.)  De remarcat faptul că în acea perioadă, știrile și noutățile aduse de Muzički bienalle Zagreb, reflectă foarte mult asupra repertoriului ansamblului care interpretează cele mai recente realizări interne și internaționale ale cvartetului.

În anul 1987, Goran Končar ajunge în poziția de prima vioară, marcând începutul unei noi perioade. Pe această poziție rămâne până în 2012, alături de Goran Bakrač și mai târziu Davor Philips (din 2001) la vioara a doua, violiștii Ante Živković, cu Hrvoje Philips din 2005 și Martin Jordan la violoncel (din 1991). Acele vremuri au fost marcate de cicluri de concerte la Muzeul Mimara și la Sala Națională a Renașterii Croate (Preporodna dvorana) a Căminului Național, iar din 2008 la Institutul de Muzică Croată (Hrvatski glazbeni zavod), unde se desfășoară până în prezent sezonul Cvartetului din Zagreb.

Reputația ansamblului este confirmată de turneele internaționale și de găzduiri organizate în anii 1990, în care încearcă în special să crească gradul de conștientizare a stării de război aflate în desfășurare în Croația. Au fost organizate tururi de la Concertgebouw din Amsterdam, Rudolfium din Praga și St. John’s Smith Squarea din Londra până la sediul Națiunilor Unite din New York și Guangyuan Concert Hall. Au interpretat compoziții majore precum Arta Fugii a lui Bach, ultimele cvartete de coarde ale lui Beethoven. Unul dintre spectacolele care ar trebui evidențiate este Ultimele șapte cuvinte ale lui Hristos de Joseph Haydn, interpretată în cripta bisericii Sf. Ana din Ierusalim. În 2012, Sergej Evseev și în 2014, Marin Maras au loc pentru scurt timp ca primă vioară, urmând să fie înlocuite de sezonul 2017/2018 de Martin Krpan, alături de alți membri: Davor Philips, Hrvoje Philips și Martin Jordan.

Discografia bogată a Cvartetului, înregistrată de-a lungul a aproape două decenii, include discuri pentru Jugoton, PGP RTB, Melodicom, Sastruphon, Nuova Era Records, ZYX Classic, RCA, Da Camera Magna, Croatia Records, ZG Zoe, Cantus/HDS și multe altele. Ultimul album – cooperarea cvartetul Leoš Janáček și cvartetul Antonína Dvořáka – a fost publicat de casa de discuri Spona Classics.

Numeroase recompense și premii includ cele mai importante premii naționale: Premiul Orașului Zagreb în 1957 și 2001, Premiul Milka Trnina, Premiul Josip Štolcer Slavenski al lui Vjesnik, Premiul Vatroslav Lisinski, Premiul Vladimir Nazor atât anual, cât și premiul pentru întreaga activitate, în 2009.

Programul concertului:

Antun Sorkočević (1775-1881)

Simfonia pentru coarde nr.1, în Do Major

Allegro

 

Joseph Haydn (1732-1809)

Cvartetul de coarde în Re Major, „Ciocârlia”, op. 64, nr. 5, Hob. III:63 

Allegro moderato – Adagio cantabile – Menuetto: Alegretto – Finale: Vivace

 

Antonín Dvořák (1841-1904)

Cvartetul de coarde în Fa major nr. 12, „American”

Allegro ma non troppo – Lento – Molto vivace – Finale: Vivace ma non troppo

 

Top