Musica Barcensis - 2017 - 9 iulie - Bartolomeu

 

GRUNDMANN QUARTETT (Germania)

Data: 9 iulie 2017

Ora: 19.00

Locația: Biserica Evanghelică Bartolomeu, Brașov, Str. Lungă nr. 251

Cvartetul Grundmann

Cu oboiul său original și entuziasmul pentru sunetele acestuia, Eduard Wesly a înființat în 2010 Fundația Cvartetul Grundmann (pentru interpretarea muzicii clasice de cameră). Unul din instrumentele sale, făurit în anul 1780, provine din atelierul constructorului de instrumente Jakob Friedrich Grundmann din Dresda. Deoarece cvartetul a luat naștere în Dresda, acest ansamblu poartă numele meșterului făuritor de instrumente muzicale. Din păcate la scurt timp după înființarea cvartetului acest oboi a fost furat. Astăzi Eduard Wesly interpretează muzica perioadei clasice cu un oboi construit în anul 1795 de către meșterul Johannes Lohner din Nürnberg.

De asemenea instrumentele cu coarde sunt instrumente originale ale secolului al-XVIII-lea respectiv arcușurile, copii ale acestora. Ansamblul interpretează pe lângă operele cunoscute și piese originale destinate cvartetului pentru oboi precum și prelucrări pentru instrumentele cu coarde. Pentru arta aranjamentelor sale privind muzica epocilor trecute Eduard Wesly este considerat cu adevărat un maestro.

Cele trei muziciene ale cvartetului interpretează un bogat și variat repertoriu, abordând și compoziții rare din dorința de a descoperi noi comori muzicale.

Eduard Wesly, născut și educat în Amsterdam, a fost îndrumat de către membrii Orchestrei Concertgebouw în arta interpretativă a oboiului. Timp de 11 ani a concertat în cadrul ansamblului Rohrblatten Calefax concentrându-se în ultimul timp pe muzica pentru oboi a secolului al XVIII-lea. Eduard Wesly a acumulat o valoroasă experiență alături de solistul John Eliot Gardiner de la English Baroque Soloists și cu Reinhard Goebel de la Musica Antiqua din Köln. Astăzi Eduard Wesly este membru al Orchestrei Libera Classica din Tokyo și a celei din Zaragoza Al Ayre.

Ulrike Titze a studiat vioara în Dresda și a fost ulterior membră a Capelei de Stat din Weimar. Din 1986 s-a dedicat exclusiv interpretării viorii baroce. Ea este membră cofondatoare și concertmaistru a Orchestrei Baroce din Dresda. Ulrike Titze a predat cursuri de specialitate la Universitatea din Dresda. În cadrul Academiei Internationale Bach este invitată frecvent în calitate de concertmaistru de către conservatoare, orchestre și festivaluri atât în Germania precum și în România, Ucraina și Turcia. Ea este de asemenea membră a Ansamblului Bell’Arte din Salzburg. Ulrike Titze cântă cu o vioară Sebastian Rauch III (Leitmeritz, de la jumătatea secolului al XVIII-lea) și cu un arcuș Pieter Affourti (Hoorn 2013, model după Dodd 1770).

Bettina Ihrig a studiat viola la Hanovra (cu Heinz-Otto Graf și Jacob Zeijl) și la Salzburg (cu Thomas Riebl) acumulând experiență în cadrul unei orchestre cu Filarmonica Germană de Tineret și cu Orchestra Filarmonică din Bielefeld. Astăzi Bettina Ihring cântă ca liber profesionist dedicându-se performanței. Ea este membră a Capelei Regale din Hanovra, a ansamblului Musica Regală Nouă din Düsseldorf și a ansamblului La Ricordanza. Este invitată să concerteze cu Orchestra Barocă L’Arco, cu  ansamblul Schirocco precum și cu Orchestra Barocă din Dresda. Bettina Ihrig cântă cu o copie a viorii Stradivarius, construită în 1991 de către Ute Wegerhoff la Frankfurt având un arcuș model clasic, construit de către L.E.Rodriquez (Den Häag).

Ulrike Becker a studiat violoncel la Weimar și Berlin și a finalizat un studiu concertistic pentru viola da gamba. Este membră a ansamblului Lautten Compagney Berlin. I s-au încredințat interpretări solo în cadrul Orchestrei Handel din orasul Halle condusă de Howard Arman și la Academia pentru Muzică Veche din Berlin condusă de Phillippe Herreweghe. Este cofondatoare a trio-ului L’Arabesque cu care a câștigat la Bonn o bursă în cadrul concursului destinat muzicienilor germani.  În 1997 a câștigat la  Concursul International Bach-Abel premiul special pentru viola da gamba  și în anul 2000  locul doi pentru cea mai bună interpretare a piesei solo de Karl Friedrich Abel. Ulrike Becker cântă cu un violoncel Testore din anul 1769 având un arcuș Basil de Visser din anul 2012.

Programul concertului:

Johann Christian Bach (1735-1782) – Cvartet de oboi în Fa major

Allegro

Minuetto di Variatione

Georg Druschetzky (1745-1819) – Cvartet de oboi în Sol minor

Adagio – Allegro

Andante

Allegro

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)  

Largo și Fugă în Fa major, KV 404a/4

Adagio în Mi minor, KV404a/2

Finale din Cvartet în Sol major, KV 387

(Prelucrare Eduard Wesly)

Molto Allegro

Dmitri Schostakowitsch (1906-1975) – 5 Preludii și Fugi op. 87

(Prelucrare Eduard Wesly)

  1. Preludiu și Fugă în Do major
  2. Preludiu și Fugă în Sol major
  3. Preludiu și Fugă în Mi minor
  4. Preludiu și Fugă în Re major
  5. Preludiu și Fugă în Fa diez minor

Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Coral „Vor deinen Thron tret’ ich hiermit“ BWV 668

Top