Musica Barcensis - 2023 - 25 Iunie - Bartolomeu

Deschiderea festivalului

Ora: 17.00

Locația: Biserica Evanghelică Bartolomeu, Brașov, Str. Lungă nr. 251

CORUL BACH AL BISERICII NEGRE (Brașov)

Dirijor: Steffen Schlandt 

 

Corul Bach s-a format în anul 1933 din doamne și domni ai diferitelor asociații de cântări existente la acea vreme în rândul sașilor brașoveni. Primii ani au fost marcați de o efervescență a concertelor acestui ansamblu, mai ales cu muzica de J.S.Bach, W.A.Mozart și A. Bruckner.
Prime audiții ale unor oratorii de Bach au fost prezentate la Biserica Neagră și în Ateneul Român. Corul a fost invitat de maestrul George Enescu să cânte la Ateneu și a avut un turneu la Berlin și Stuttgart unde a realizat înregistrări. Dirijorul anilor 1933-1962 a fost Victor Bickerich, organistul Bisericii Negre, profesor la liceul german și dirijor la Asociația Filarmonică Brașov.

După cel de-al doilea război mondial, corul a trebuit clădit din nou, având mai degrabă cântăreți mai în vârstă și puțini bărbați. Dirijorul Bickerich a fost închis într-un lagăr la Turnu Măgurele, unde sănătatea i-a fost afectată pentru restul vieții. Totuși a avut energia de a începe cu tinerii un nou cor pentru a-i pregăti pentru viitoarele concerte. După predarea corului către Walter Schlandt, acest cor s-a deschis unui repertoriu nou cu predilecție în  romantismul german (Schumann, Schubert, Brahms). În anul 1965 Eckart Schlandt a preluat corul și l-a condus până în anul 2004 având la rându-i de înfruntat dificultățile pricinuite de regimul comunist, care nu dorea concerte cu muzică sacră. În acești 39 de ani, corul a trecut prin multe momente deosebite, cum ar fi finalizarea lucrărilor de restaurare Biserica Neagră în 1984 (unde s-a cântat Misa în si minor de J.S.Bach). Multe concerte cu oratoriile de Bach, Requiem de Mozart și Brahms, lucrări de Schütz și Buxtehude au completat aparițiile publice alături de cântatul în cadrul slujbelor religioase. Momentul de cumpănă a fost anul 1990, an în care peste 220.000 de sași au plecat din România. Atunci și la Brașov comunitatea săsească a pierdut câteva mii de persoane, corul Bach fiind nevoit să se despartă de majoritatea membrilor săi. Noii membri de după revoluție au fost persoane dornice de a cânta acest tip de muzică într-un context multietnic și ecumenic. În componența corului au venit membri din 8 confesiuni, având 3-4 limbi materne (română, germană, maghiară, engleză). În anul 1993 Eckart Schlandt a pornit un proiect similar cu cel al dirijorului V. Bickerich prin motivarea tinerilor de a cânta. Roadele acestei acțiuni se văd și astăzi, când o bună parte din acei tineri sunt azi membri de bază ai corului Bach.

În anul 2004 corul Bach și cel de tineret a fost preluat de Steffen Schlandt, care a lucrat mult la diversificarea repertoriului, la motivarea tinerilor și la colaborările cu alte coruri și ansambluri. Turnee anuale în perioada 2007-2013 au dus corul în cele 3 țări vorbitoare de limba germană (Austria, Elveția, Germania) și au avut drept scop prezentarea unui repertoriu redescoperit în arhivele Bisericii Negre. Aceste concerte au strâns și fonduri pentru lucrări de restaurare a unor orgi din România. Invitații oficiale la Lisabona, Bruxelles și Ulm cu ocazia unor festivaluri sau acțiuni diplomatice au reprezentat un moment deosebit în viața corului.

În anul jubiliar 2023, corul Bach are în jur de 45 de membri care sunt atrași de  repertoriul muzical abordat și de acțiunile și concertele propuse în decursul unui an. Participarea deopotrivă la slujbele religioase cât și la concerte de sine stătătoare este ocazia de a uni participanții dincolo de granițele etnice sau religioase în jurul muzicii și al repertoriului religios.

 

Steffen Schlandt a fost bursier al D.A.A.D. (Institutului German pentru Relații Externe) și al serviciului „Diakonisches Werk”.

Ca organist a concertat în numeroase țări din Europa, (precum Germania, Franța, Elveția, Suedia, Italia, Croația, Ungaria, România, Portugalia), dar și în afara ei, în Israel și Guadeloupe.

Este coordonatorul festivalurilor Musica BARCENSIS și Musica CORONENSIS.

Din septembrie 2004 este dirijorul corului ”Bach” și organist la „Biserica Neagră”. Colaborează cu Liceul de Muzică  ”Tudor Ciortea” din Brașov și Facultatea de Muzică Brașov.

 

Ursula Philippi – Absolventă a Conservatorului “Ciprian Porumbescu” din Bucureşti, Ursula Philippi a fost profesor universitar la Academia de Muzică “Gh. Dima” din Cluj. Între anii 1985 și 2014 a activat la Sibiu ca organistă a Bisericii Evanghelice, susținând o bogată activitate concertistică la orga Sauer, cel mai mare instrument din Transilvania.

În anul 2006 Ursula Philippi și-a susținut teza de doctorat cu titlul ”Rolul orgii în liturghia Bisericii Evanghelice din Transilvania”.

Laureată a unor concursuri internaţionale şi naţionale (Concursul “A. Bruckner” de la Linz/Austria, ediţia 1978, Concursul “Primăvara la Praga”, ediţia 1979), organista concertează atât în ţară, cât şi în străinătate, efectuând în decursul anilor numeroase turnee în Europa, precum și în Kazahstan, Kârgâzstan şi Japonia. Repertoriul artistei cuprinde muzică de orgă de la Renaştere până la avangardă muzicală, Ursula Philippi realizând numeroase prime audiţii. Dublul CD “Orgi istorice din Transilvania”, produs la douăsprezece dintre cele mai valoroase instrumente, cu prestigioasa firmă germană “Dabringhaus und Grimm” din Germania, a primit în 1992 Premiul Criticii Germane de Disc.

Ursula Philippi concertează cu regularitate în diferite ansambluri camerale și a fost director de programe al stagiunii estivale de concerte ”Plimbări muzicale la Cisnădioara”. Interesul special al artistei îl constituie astăzi salvarea unora dintre vechile orgi din Transilvania.

În 2005 a fost membru în juriul ”Concursului Internaţional de Orgă Gottfried Silbermann” de la Freiberg/Germania, iar în 2014 în juriul Concursului Internațional de la Muzzana, Italia.

Înregistrarea din aprilie 2008 a organistei cu oratoriul Patimile după Matei de Hans Peter Türk, în colaborare cu ansamblul coral Meißner Kantorei sub bagheta lui Christfried Brödel, a fost distinsă în luna mai 2009 cu Premiul Supersonic Award al revistei Pizzicato din Luxemburg.

 

 


Programul concertului:

Puterea psalmilor

1. Knut Nystedt – Laudate
2. Psalm – Wie lieblich sind deine Wohnungen, Herr Zebaoth!
    Cât de iubite sunt locaşurile Tale, Doamne al puterilor!                        
3. Dmitri Bortniansky – Die grosse Doxologie/Marea doxologie
4. Mikhail Verbitsky – Alleluja
5. Kyrylo Stetsenko – Blagoslovy

Siebenbürgen & Bartholomä – Transilvania & Bartolomeu
Johann Knall & Martin Schneider

6. Johann Knall – Sinfonia – Pfingst Dictum – Steffen Schlandt (orgă)
7. Johann Knall – “Wer Ohren hat zu hören” – “Cine are urechi să audă” – Dictum
8. Martin Schneider – “Es ist vollbracht” – “S-a isprăvit”
9. Martin Schneider – Sonata und Fuga in C – Steffen Schlandt (orgă)

Wien – Viena

10. Anton Bruckner – Locus iste 
11. Wolfgang Amadeus Mozart – “Missa Credo”  Gloria, Credo, Agnus Dei
12. Hans Peter Braun – Glocken/Clopote – Ursula Philippi (orgă)
13. Orlando Gibbons – Nunc dimittis

Corul Bach al Bisericii Negre – Brașov

Dirijor: Steffen Schlandt

Acompaniament la orgă: Ursula Philippi

Top